HVORFOR er forandring så svært

by | Mar 19, 2020 | Ikke-kategoriseret | 0 comments

Utroligt mange mennesker hader forandring, nogle endda alle former for forandring – såvel privat som i arbejdslivet. Men forandring er nødvendig, og uundgåelig, så hvordan sikrer vi os som ledere at få alle med?

For det første må jeg sige, at jeg anser mig selv om fortaler for forandring, og som en udfordrer af status quo. Men har jeg mødt enkelte personer, der omvendt har anset mig som værende ikke-forandringsparat. Men hvad handler det så om? Det handler om, at jeg, kræver svar, mange svar. Som de fleste andre mennesker, har jeg brug for at forstå HVORFOR den forandring skal ske. HVORFOR lige nu? HVORFOR kan vi ikke blot gøre som vi altid har gjort? Osv.

For mit eget vedkommende har jeg brug for, at forstå HVORFOR således, at jeg kan sætte dette i sammenhæng med den overordnede strategi – og se helheden på ny. Forstå; what’s in it for me? Så jeg, som leder, vil kunne navigere, sætte mål og lede mine medarbejdere under de nye krav og forudsætninger som forandringen medfører.

Og mon ikke mange har det som jeg – og gælder det ikke såvel ledere som medarbejdere? Er virksomhedernes CEOs og deres senior ledere dygtige nok til denne store og vigtige opgave; at kunne kommunikere de kommende forandringer til deres medarbejdere, så de forstår HVORFOR? Se på dig selv, har du ikke også selv brug for at forstå HVORFOR, hvis du på en inspirerende og autentisk vis, skal kunne videre formidle og kommunikere til dine medarbejdere, og få dem overbevist om HVORFOR?

Jeg har selv, som senior leder, været ansvarlig for at lede gennem små som store forandringer. Har erfaring med at lede en uddannelsesafdeling i Mercedes-Benz igennem en omfattende transformation over 2 år, på godt og ondt, og ved hvor vigtigt det er, at medarbejderne forstår HVORFOR, hvor vigtigt det er med åben kommunikation og empati på rejsen.

Og jeg vil vove den påstand, at de fleste mennesker vil være langt mere lydhøre overfor forestående forandringer, små som store, hvis flere CEOs og ledere vil forstå hvor vigtigt det er, at formå, at kommunikere dette HVORFOR til deres medarbejdere.

Min store inspiration er Simon Sinek. Simon, som er en kendt taler og influencer fra USA, taler i TED Talk showet ”How Great Leders Inspire Action” fra 2010 om, hvad det er, som verdens mest inspirerende ledere og organisationer gør anderledes end alle andre?

”De tænker, agerer og ikke mindst kommunikerer på præcis den samme vis – som er helt omvendt af hvad andre gør”

Er du er nysgerrig på at lære mere om hvordan de så gør det?

Og samtidig lære Simon Sineks ”The Golden Circle” at kende?

Så se videoen og du vil forstå præcis hvad Simon mener når han siger;

“People don’t buy what you do – they buy why you do it!”

https://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA